Teleson-lange-levertijden
Home > Blog > Hoe gaan wij om met (te) lange levertijden?

Hoe gaan wij om met (te) lange levertijden?

Geschreven door Teleson

Lange levertijden zijn momenteel een actueel thema. Meerdere grondstoffen zijn lastig te verkrijgen, waardoor meerdere producten die deze grondstoffen bevatten lastig te verkrijgen zijn. Een lange levertijd is een betrekkelijk begrip. Voor sommige artikelen wordt een paar dagen als lang beschouwd. In onze markt van sensoroplossingen gelden vaak al standaard levertijden af fabriek van meerdere maanden. Zorg dus altijd voor een betrouwbare leverancier met een actieve werkwijze om de levertijd zo kort mogelijk te houden.

 

Een voorbeeld uit de praktijk

  • Klant X past onze sensoren seriematig toe.

 

  • Wij leveren 6 keer per jaar een batch van 200 sensoren.

 

  • De standaard levertijd af fabriek is 50 werkdagen (10 werkweken)

 

Klant X is op de hoogte van de standaard levertijd en houdt hier rekening mee in hun planning. Door de huidige spanningen in de markt zien we momenteel afwijkende levertijden. Dit kan per week verschillen, waardoor de werkbaarheid extra lastig is. In dit geval liep de levertijd op, waardoor de klant zonder voorraad dreigde te komen. Geen voorraad betekent dat de productie niet afgerond kan worden.

 

Wat doen wij in deze situatie?

Teleson-blog-Waarom-kiezen-voor-een-RVS-schakelaar-RVS-handshake

  • Wij lichten de situatie toe en vragen aanvullende informatie van de klant. Hoeveel voorraad hebben ze nog?
    Wat is het huidige verbruik per week? Hoe ziet de forecast eruit? Wanneer hebben ze echt een nieuwe levering nodig?

 

  • Daarna dienen we een verzoek tot versnelling in bij de fabriek. Door onze positie als Authorized Distributor hebben we direct contact en kunnen we snel schakelen.

 

  • Op basis van de terugkoppeling bepalen we onze vervolgacties.

 

In dit geval gaf de fabrikant aan dat wij de nieuwe batch na 40 werkdagen konden verwachten, terwijl de klant deze al na 25 werkdagen nodig had. Welke opties hebben we dan?

  • We koppelen dit terug aan de klant.

 

  • We verhogen de druk bij de leverancier en spreken onze connecties hierop aan.

 

  • We gaan op zoek naar voorraden bij buitenlandse collega’s.

 

  • We gaan op zoek naar alternatieven die mogelijk ook bruikbaar zijn voor de toepassing.

 

 

Gezien de situatie besloten wij onze connecties bij de fabrieken hierop aan te spreken. Soms doen wij iets voor hen en soms kunnen wij daar iets voor terug vragen. Zij zijn soms in staat om betere productieslots toe te wijzen, waardoor we eerder in de planning komen en daarmee een kortere levertijd krijgen. In dit geval hadden we succes en zijn de sensoren met 20 werkdagen geleverd.

Wij checken wekelijks proactief alle levertijden, daar wij niet altijd actief worden geïnformeerd over aangepaste levertijden. Daardoor kwamen we er in dit geval gelukkig tijdig achter, waardoor wij onze klant ook tijdig konden informeren. Dit was een mooi voorbeeld van de toegevoegde waarde van onze werkwijze en connecties. Wij doen meer en krijgen meer voor elkaar.

Tot slot is het goed om te weten dat we doorgaans meer opties achter de hand hebben. Zoals eventuele voorraden bij buitenlandse collega’s of alternatieven. We hebben ook de juiste connecties in het wereldwijde netwerk van collega distributeurs en de kennis om de juiste alternatieven te selecteren. We zijn altijd beschikbaar om met u of uw klant mee te denken en toe te werken naar een oplossing in een uitdagende situatie en gaan hier te allen tijde vertrouwelijk mee om.

 

Partner worden van Teleson?

Wilt u ook samenwerken met een partner die meer voor u doet? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking. We zijn bereikbaar via sales@teleson.nl of +31 30 263 1000.

Deel dit bericht met je netwerk

Het Teleson-stappenplan van vraagstuk naar betrouwbare oplossing

Teleson over ons