Teleson_voorraadbeheer_inventaris_header
Home > Blog > De sleutel tot 24/7 voorraadbeheer en succes in inventarisatie

De sleutel tot 24/7 voorraadbeheer en succes in inventarisatie

Geschreven door Teleson

Voorraadplanning is belangrijker dan ooit, zeker nu er wereldwijd veel uitdagingen zijn rondom leveringen. Als je morgen wakker wordt, is dit probleem echter niet opeens opgelost. Daarom gaan we voor oplossingsgericht samenwerken met onze opdrachtgevers en leveranciers, maar dat kan alleen als je de kracht van tijdig voorraadbeheer op de lange termijn begrijpt. Duik met ons in de voordelen om blijvend uit deze nachtmerrie te ontwaken!

 

Plan voorraadbeheer vooruit

Bij bedrijven die niet genoeg vooruit plannen zien we omzetverlies, een lagere klanttevredenheid en een dalende loyaliteit voorkomen. Daar wordt natuurlijk niemand blij van. Tegelijkertijd kun je daar op korte termijn weinig aan veranderen. De enige manier om veel van de huidige (en toekomstige) uitdagingen met de voorraad en toeleveringsketen te vermijden is door vooruit te plannen en bestellingen eerder te plaatsen.

 

Hoe pak je dat aan?

  • Werk met een Afroeporder. Plaats hiervoor grote voorraadorders voor een langere periode vooruit, bijvoorbeeld 9 tot 12 maanden. Roep vervolgens in delen de order af om ook de kosten te verdelen over het gehele jaar.

 

  • Order met een leverschema. In principe werkt dit vergelijkbaar met afroeporders, maar dan hebben wij als Teleson al gelijk inzicht wanneer we het naar de opdrachtgever kunnen versturen.

Teleson_voorraadbeheer_inventaris-afbeelding-1

 

De voordelen voor jou?

  • De voorraden liggen al bij ons opgeslagen en zijn voor jou gereserveerd. Op die manier ben je niet meer afhankelijk van derden en kan de klanttevredenheid, kwaliteit
    gewaarborgd worden. Dat geeft rust in je bedrijf, voor het personeel én de financiële doelstellingen.

 

  • De prijs ligt vast! Bij Teleson hebben we de voorraden al binnen en daarom kunnen we vaste prijsafspraken maken die niet afhankelijk zijn van de fluctuerende markt op dat moment.

 

Een duidelijk recept voor voorraadbeheer waar we bij Teleson mee werken en voor opdrachtgevers veel winst behalen. Daarnaast kunnen we met vervolgorders zelf nog meer vooruit plannen. Hierdoor heb je nog meer leverbetrouwbaarheid op de de lange termijn!

 

Beperk onnauwkeurige gegevens in het voorraadbeheer

Het komt vaker voor dan je denkt: onnauwkeurigheden in de voorraad. Tussen de verschillende zendingen, misplaatste producten en retouren kan het nogal een uitdaging zijn om geen discrepanties te hebben in het voorraadbeheer.

 

Zo pak je dat aan:

  • Maak gebruik van een bewezen voorraadsysteem. De eerste stap om discrepanties te vermijden is het implementeren van een (idealiter cloudgebaseerd) inventarissysteem zoals wij dat recent hebben gedaan met Exact. Producten bijhouden met pen en papier is niet alleen tijdrovend, maar ook niet meer van deze tijd en het leidt ook eerder tot fouten in het voorraadbeheer.

 

  • Integreer diverse platformen met elkaar. Als je je producten via meerdere kanalen verkoopt, zorg er dan voor dat je alle platforms met elkaar verbindt, bijvoorbeeld het POS-systeem integreren met een bestelmodule op de website. Dit helpt ervoor te zorgen dat alle catalogi synchroon lopen en dat voorraadniveaus worden bijgewerkt telkens wanneer er een verkoop wordt gedaan. Het laatste wat je tenslotte wilt, is iets verkopen dat niet beschikbaar is in het magazijn.

 

  • Blijf georganiseerd en waakzaam. Moderne inventarisatiesystemen kunnen maar tot op zeker hoogte hun werk doen, er is altijd een stuk menselijke controle. Hoewel een handige oplossing je databases gesynchroniseerd kan houden, kan het bijvoorbeeld niet leveranciers ervan weerhouden de verkeerde hoeveelheden te leveren.

 

Teleson_voorraadbeheer_inventaris-afbeelding-2

 

Transparantie in de communicatie over de toeleveringsketen

Te late leveringen zijn niet erg, maar wel als je niet weet dat de producten te laat worden geleverd. Bij Teleson vinden we daarom goede zichtbaarheid van de toeleveringsketen voor onze opdrachtgevers belangrijk.

We informeren dagelijks naar de status van de productie bij onze leveranciers. Op die manier kunnen we makkelijk verifiëren in welk stadium van het proces jouw product zich bevindt en jou als opdrachtgever tijdelijk informeren bij wijzigingen.

Vergeet niet dat bedrijven met een tijdig en efficiënt voorraadbeheer het altijd zullen winnen! Maak dus wijze keuzes voor de toekomst. We denken hierin graag met je mee. Stuur een bericht naar sales@teleson.nl en dan bespreken we de mogelijkheden.

Deel dit bericht met je netwerk

Het Teleson-stappenplan van vraagstuk naar betrouwbare oplossing

Teleson over ons